esmaspäev, 26. mai 2014

Valikutest

Möödunud nädalavahetusel käis 36,44 % valimisõiguslikest kodanikest Euroopa parlamendi valimistel endale meelepärasele kandidaadile häält andmas. Muidugi, kui täiesti aus olla siis osad neist kasutasid võimalust oma kodu mugavusest paari hiireklikiga hääl loovutada, need julgemad siis, keda e-valimiste vastane propaganda ära ei hirmutanud. Ja tervelt 63,56 % valisid mitte valimise poolt.

Me teeme iga päev valikuid. Kas ärgata hommikul esimese äratuskella tirina peale või loobuda hommikusest hambapesust ja kohvilonksust. Kas kanda roosat lipsu või rohelisi sokke. Kas süüa lõunaks suppi või praadi. Kas osta oma perele ilusad riided või osta need Seppelä "butiigist". Kas õppida Prantsuse keelt või psühholoogiat. Kas abielluda brünetiga või elada koos punapeaga. Kas olla aus Soome-ehitaja või libekeelne linnapea.

Loomulikult tehakse osad valikud meie eest ära. Mõne beebi vanemad otsustavad, et sellel lootel pole oluline kunagi sündida ja elada. Samuti ei saa me valida perekonda kuhu sünnime ja olusid milles oma esimesed kakskümmend aastat veedame. Mõnes riigis on võimalus haridust, tööd ja elukaaslast valida väga piiratud või lausa olematud. Vähesed meist saavad valida, kui vanaks nad elavad.

Üldiselt me hindame oma valikuvabadust ja oleme uhked suhtelise sõltumatuse üle. Mõnikord kipume me oma valikuvabadust aga kuritarvitama. Me unustame, et meie valikud võivad otseselt mõjutada teisi inimesi. Neid inimesi, keda me oleme oma ellu kunagi valinud ja me oleme valinud, et hoolime neist ning paneme nende huvid enda omadest ettepoole.

Minu sõbranna otsustas täna oma kõige vanema sõbranna seltskonna asemel valida endale sümpaatse noormehe seltsi. Naisena saan ma sellest aru. Olen ju ise ka armsama esimese telefoni kõne peale ennast voodist välja veeretanud ja teise linna otsa sõidutada lasknud. Aga mehelik pool minust kordab nagu mantrat, et "bros before hoes".  Mehed tulevad ja lähevad aga sõbrad jäävad, või mis? Lõpuks olen mina ikkagi see, kelle telefoni numbri mu sõbranna valib, kui see kutt ta nädala jooksul kolmandat korda otsustab maha jätta. Ja mina saan valida, kas vastata sellele südaöösel tehtud kõnele. Ja kui ma vastan, siis ma pean valima, kas lohutada oma sõpra, kelle ma olen endale valinud või öelda I told you so.

Ja nüüd pean ma valima, kas vajutada klahvi Avalda või Sule. Decisions, decisions.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar